مدیریت پول

درس های روزانه مدیریت پول (1)

درس های روزانه مدیریت پول (1)

درس های روزانه مدیریت پول (1)

ابتدا باید مدیریت پول آموزش داده شود و سپس با تمرین و ممارست به یک مهارت تبدیل گردد. آموزش درس های مالی زیر به صورت روزانه در خانه و خانواده می تواند بر زندگی واقعی کودکان شما در آینده تاثیر بسیاری بگذارد. این نکات آموزشی می تواند به فعالیت و ماموریت روزانه شما به همراه کودکتان تبدیل شود، برای انجام این فعالیت ها، نیاز به صرف زمان زیاد و البته برنامه ریزی فشرده ای نیست.

  • با کودکان خود در مورد تفاوت بین نیاز و خواسته صحبت نمائید. این مساله یکی از ابتدایی ترین و البته اساسی ترین نکات در آموزش مدیریت پول به کودکان می باشد، که در آینده دامنه وسیعی از فعالیت های مالی آنها را به خود اختصاص می دهد. باید به کودکان بیاموزیم که هر آنچه می خواهند را نمی توانند داشته باشند و آنها همیشه با محدودیت های مواجه می شوند. کودکان باید بدانند که در زندگی همیشه چیزهای مهمتر و ضروری تر از خواسته های آنها نیز وجود دارد، که باید ابتدا به فکر دست یافتن به این موارد باشند.
  • نحوه اولویت بندی بین کارها و خواسته ها را به کودکان خود آموزش دهید. اولویت بندی می تواند در تصمیم گیری های روزانه به کودکان کمک زیادی کند. این مهارت ارتباط تنگاتنگی با مباحث پولی و مالی دارد. اگر بتوانید اولویت بندی را به کودکان آموزش دهید، نقش بسزای در موفقیت مالی آینده او خواهید داشت.
  • ارزش و اهمیت کار کردن و البته بدست آوردن پول از طریق انجام کار، نکته بسیار تعیین کننده در آینده زندگی کودکان می باشد. برای شروع می توانید با کار های روزمره خانه و حتی کار های مربوط به خود کودک شروع نمائید. کودک باید درک کند که پول بدون زحمت و به راحتی بدست نخواهد آمد، بلکه باید از توانایی های فکری و جسمی خود برای کسب پول، استفاده بهینه نماید.
  • کودکان خود را در برنامه ریزی های مالی خانواده دخالت دهید و در مورد گزینه های مختلف از آنها نظر بخواهید. مبلغ درآمد خود را به آنها اعلام کنید و فهرست هزینه های ماهیانه خود را نیز در اختیار آنها قرار دهید، حال با این اطلاعاتی که به آنها داده اید و با کمی راهنمایی و مشاوره از کودکان بخواهید برای شما برنامه ریزی مالی انجام دهند. سعی کنید در این فهرست تمامی موارد مخارج و هزینه های خود شامل اجاره منزل، قبوض آب، برق و سایر، هزینه خوراک، پوشاک، اقساط بانکی و سایر مواردی که خانواده ها امروزه با آنها سروکار دارند را لحاظ کنید. با این کار علاوه بر اینکه کودک شما با مفهوم درآمد و مخارج آشنا خواهد شد، به اهیمت برنامه ریزی مالی در زندگی آینده خود نیز پی خواهد برد و البته در آینده ای نزدیک، کودک باید بودجه ریزی را برای خود به تنهایی انجام دهد.
  • بهتر است برای هر یک از اعضا خانواده یک پول توجیبی در نظر بگیرید، این کار شرایطی را به وجود می آورد تا کودک بتواند خودش پولش را مدیریت نماید، مهم نیست که این مبلغ پول توجیبی ناچیز باشد. اگر کودک شما می خواهد چیزی را خرید کند که در بودجه ماهیانه شما در نظر گرفته نشده است، او می تواند از محل پول توجیبی خود آن را خریداری کند. البته باید به کودک آموزش دهید تا مقدار مشخصی از پولش را به طور منظم پس انداز نماید و از نتایج ولخرجی باید او را آگاه نمائید. کودکان باید این مساله را درک کنند که اگر پول خود را صرف خرید چیزی نمایند، دیگر نمی توانند سایر چیزها را خریداری کنند. و این همان مفهوم محدودیت منابع در علم اقتصاد می باشد.
  • صبور بودن، باید در آموزش مسائل مالی به کودکان صبور بود و با برنامه ریزی مراحل آموزشی را طی نمود. کودکان نیز در بلند مدت مفهوم بعضی از مباحث را خوب درک می کنند، پس باید از خودتان حوصله به خرج دهید تا نتایج کار تان را مشاهده کنید.
  • به کودکان خود توصیه و مشاوره بدهید، اما به آنها اجازه دهید تا خودشان تصمیمات خوب یا بد را بگیرند. کودکان بیشتر از آنکه از تجربیات و نصایح ما یاد می گیرند، از تجربیات خودشان آموزش های ماندگاری بدست می آورند.
  • همانطور که قبل از این نیز اشاره شد، پس انداز یکی از مهمترین عادت های مالی است که باید خیلی زود به کودکان آموزش دهیم. کودک باید بداند، پس انداز اولین و مهمترین بخش از تقسیم پولش می باشد که باید کنار بگذارد. در واقع کودکان از هر محلی که پولی بدست می آورند، ابتدا باید بخشی از آن را پس انداز نمایند.

در شماره های بعد ادامه این مطلب را با دقت مطالعه کنید، تا نکات بیشتری در مورد آموزش مدیریت پول به کودکان را برای شما بازگو نمائیم.       

author-avatar

درباره محسن رجبی

من محسن رجبی هستم؛ مدیرسایت آموزش مدیریت پول و هوش مالی کودکان و بخشی از فعالیت‌های من در این زمینه به شرح زیر است: – نگارش بیش از 30 عنوان کتاب برای کودکان در زمینه مهارت ها و سواد اقتصادی – نویسنده کتاب “چگونه هوش مالی کودکان را افزایش دهیم؟ راهنمای والدین” – نویسنده کتاب “کارآفرین ها و میلیونر های جوان” (کتابی انگیزشی مخصوص کودکان و نوجوانان) – نگارش بیش از 50 مقاله آموزشی در حیطه هوش مالی کودکان در مجلات تخصصی – طراحی و تولید ابزارهای آموزشی و بازیهای فکری در زمینه هوش مالی برای کودکان و نوجوانان – اجرای سخنرانی و کارگاههای آموزشی مربوطه – طراحی و ارائه دوره جامع هوش مالی کودکان، مناسب گروه سنی 6 تا 12 سال – تدارک و طراحی دوره های آموزشی غیر حضوری در زمینه سواد مالی و مدیریت پول توسط کودکان

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *