هوش مالی کودکان و نوجوانان

آشنایی والدین با مفهوم سرمایه گذاری

می خواهید کودکانی سرمایه گذار تربیت کنید، پس ابتدا باید خودتان این مهارت را یادبگیرید، پیشنهاد می کنم تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید تا خانواده شما به دنیای سرمایه و سرمایه گذاری وارد شود.

“گر صبر کنی ز غوره حلوا سازم” این ضرب المثل رو شاید بارها و بارها شنیده باشید و شاید اصلاً بارها و بارها استفاده هم کرده باشید. یکی از بهترین جاهایی که میشه از این ضرب المثل استفاده کرد در مورد مواجه شدن با مفهوم سرمایه گذاری است. شاید خیلی از شما دوستان تصور کنید که با پول کم نمی شود سرمایه گذاری کرد اما بایستی بدانید که با پول کم و اندک هم می توان سرمایه گذاری کرد و فقط کافیه کمی صبر کنید تا بواسطه این سرمایه گذاری ثروتمند شوید. سرمایه گذاری ابزار و روشی هست که شما می توانید بواسطه اون ثروت ایجاد کنید. شما می توانید پولی که در اختیار دارید در یک یا چند روش بکار بگیرید و سرمایه گذاری کنید تا سرمایه اندکی که دارید را رشد دهید. در این حالت شما برای بدست آورن پول بیشتر نیازی نیست که بیشتر کار کنید بلکه باید هوشمندانه تر عمل کنید.

اگر شما والدین عزیز در زمینه سرمایه گذاری اطلاعاتی ندارید بایستی ابتدا اطلاعات خود را در این زمینه تقویت و تکمیل نمایید و با ظرافت کودکانه آنها را به فرزندان خود آموزش دهید.

دوستان من، بعضی وقتها با به تأخیر انداختن چیزی که الان می خوایید، بعداً در آینده می تونید از چیز بهتری لذت ببرید و این خیلی ساده یعنی سرمایه گذاری.

در ایران روش های مختلفی برای سرمایه گذاری وجود دارد که شاید بتوان گفت شناخته شده ترین آنها عبارتند از:

  • خرید سهام
  • خرید طلا و ارز
  • خرید اوارق قرضه
  • سپرده‌گذاری در بانک

هر یک از این روش‌های سرمایه‌گذاری معایب و مزایا و البته ریسک هایی دارند و آگاهی نسبت به این معایب و مزایا و ریسک ها می تواند شما را در انتخاب روش مناسب سرمایه گذاری در بازه های زمانی مختلف یاری رساند. افرادی که ریسک پذیری پایینی دارند معمولاً به سراغ بانک می روند و در آنجا سرمایه گذاری می کنند و در ازاء عدم ریسک پذیر بودن سود پایینی هم می گیرند. سرمایه گذاری در بانک یک مشکل دیگر هم دارد، با توجه به شرایط تورمی موجود در اقتصاد ما وقتی پول در بانک سرمایه گذاری می شود به مرور زمان از ارزش آن کاسته می شود. سرمایه گذاری در بورس می تواند سود زیادی را نصیب شما کند به شرط آنکه دانش و اطلاعات لازم در این زمینه را کسب کنید و در عین حال زمانی مناسبی را هم صرف این کار کنید.

طلا از جنبه های مختلفی برای سرمایه گذاری جذاب هست ولی قبل از اینکه در مورد جذابیتهای طلا صحبت کنم باید این نکته را یاد آور بشوم که طلا در طول تاریخ به عنوان یک پشتوانه قوی چه برای دولت ها و چه برای خانواده ها محسوب می شده است. طلا قدرت نقد شوندگی خیلی بالایی دارد و در هر زمانی که شما نیاز داشته باشید و اراده کنید می توانید به طلا فروشی مراجعه کرده و آن را تبدیل به پول کنید. همچنین شما به میزانی که پول دارید می توانید اقدام به خرید کنید و محدودیتی برای این کار ندارید. همچنین در زمینه خرید و فروش طلا با ریسک زیادی مواجه نیستید و می توانید با خیال راحت این کار را انجام دهید. شما هم می توانید طلا را بصورت سکه خریداری کنید و هم بصورت طلای تزئینی اقدام به خرید کنید. بهترین گزینه خرید طلا بصورت سکه، شمش و یا طلای آب شده هست اما اگر تصمیم گرفتید طلای تزئینی خریداری کنید بهتره طلای دسته دوم بخرید تا اجرت ساخت پرداخت نکنید تا در زمان فروش آن بیشتر سود کنید. ولی بطور کلی باید بدانید که سرمایه گذاری در طلا نیز بدون ریسک نیست و در صورت کاهش قیمت آن که معمولاً ناشی از اتفاقات خارجی است، شما بخشی از سرمایه خود را از دست خواهید داد.

سرمایه گذاری در بازار ارز نیز با چالش های زیادی روبرو است. کم و زیاد شدن مسافرت های سیاحتی و زیارتی، تنش های سیاسی و بین المللی و همچنین ورود دلالان به بازار ارز، موجب بالا و پایین رفتن قیمت ارز شده و شما را با ریسک بالایی مواجه می کند. بایستی این نکته را نیز در نظر داشته باشید که ارزها به طور مثال دلار به اندازه طلا قابلیت نقد شوندگی ندارد.

توجه داشته باشید که هیچ کس نمی تواند به شما بهترین روش سرمایه گذاری را پیشنهاد کند، بلکه شما بایستی با توجه به روحیات و شرایط خود یکی از این روش ها را انتخاب کنید.

بطور کلی افرادی که می خواهند اقدام به سرمایه گذاری کنند را می توان به 7 دسته تقسیم نمود:

  • افرادی که هیچ سرمایه ای ندارند: این افراد کسانی هستند که تمام درآمد خود را هزینه می کنند و از آن بدتر اغلب کل زندگی خود را در بدهی به سر می برند. این افراد همیشه هزینه هایشان بیشتر از درآمدشان می باشد.
  • وام گیرندگان: منبع اصلی این گروه برای سرمایه گذاری، وام بانکی و قرض هست. این گروه شاید دارایی هایی را هم داشته باشند اما بیشتر از دارایی هایشان به سیستم بانکی و اشخاص دیگر بدهی دارند. این افراد همیشه در حال گرفتن وام هستند تا بتوانند بدهی های خود را پرداخت کنند. البته به این نکته توجه کنید که ما بدهی خوب هم داریم، یعنی بدهی که سودی بیشتر از بهره وام بانکی نصیب شما می کند اما بدهی این گروه از نوع بدهی خوب نمی باشد.
  • پس انداز کنندگان: این گروه درآمد خود را دو قسمت می کنند. بخشی را هزینه کرده و بخش دیگر را پس انداز می نمایند. نهایت سرمایه گذاری این افراد باز کردن حساب بانکی است که با توضیحاتی که در قسمت قبلی ارائه شد با عنایت به تورم بالای اقتصاد ما، این مدل پس انداز کردن اصلاً مناسب نیست. توجه داشته باشید که پس انداز برای روزهای خاص خوب است اما نگه داشتن پول به میزان زیاد برای مدت طولانی شما را از جنبه های مختلف سرمایه گذاری باز می دارد.
  • سرمایه گذاران هوشمند: این گروه از افراد معمولاً افرادی تحصیل کرده هستند و طبقه میانی جامعه را تشکیل می دهند. این افراد از لزوم اهمیت و نیاز به سرمایه گذاری کاملاً آگاه هستند. این گروه از افراد را می توان به سه دسته تقسیم کرد. دسته اول کسانی هستند که برای کسب درآمد تلاش زیادی می کنند و سعی می کنند بخشی از درآمد خود را در جایی سرمایه گذاری کنند که کمترین ریسک را داشته باشد مانند بانک ها. بیشترین تمرکز این افراد بر این است که امروز زندگی خوبی داشته باشند. این گروه را می توان گریزان از دردسر نامید. گروه دوم یا بدبینان افرادی هستند که به شدت بدبین هستند و دیر وارد بازار و سرمایه گذاری می شوند. گروه سوم تمام معادلات خود را برمبنای شانس تنظیم می کنند. این افراد بدون اینکه سررشته ای داشته باشند وارد هر میدانی می شوند و اقدام به خرید و فروش سهام، طلا و ارز می کنند و در این مسیر پول زیادی را هم از دست می دهند.
  • سرمایه گذاران بلند مدت: افرادی که در این دسته قرار می گیرند به سرمایه گذاری ایمان دارند بنابراین با مطالعه کتابها و منابع مختلف و کمک گرفتن از افراد خبره در این زمینه، دانش خود را بالا می برند و وقت و پولشان را در رابطه با سرمایه گذاری صرف می کنند. بسیاری از میلیونرهای دنیا در این دسته قرار دارند. این افراد بسیار صبور هستند.
  • سرمایه گذاران پیچیده: این گروه شامل افرادی می شوند که توان مالی بالایی دارند و به سرمایه گذاری های پر ریسک و خطرناک علاقه دارند. این افراد اقدام به سرمایه گذاری های کلی و بزرگ کرده و همچنین در طرح های پیچیده ای که گروه 7 به راه انداخته اند، سرمایه گذاری می کنند. این افراد بطور مستمر در حال یادگیری هستند و گروه قوی از مشاوران حرفه ای برای خود ترتیب داده اند.
  • سرمایه داران: افراد انگشت شماری در دنیا به این سطح برتر در سرمایه گذاری می رسند این افراد هم کسب و کاری دارند و هم ازفرصت های سرمایه گذاری بهره می برند. این دسته کشورشان را به ثروت های هنگفت و قدرت بزرگ مالی می رسانند. استیو جابز و بیل گیتس و هنری فورد از این دسته هستند. افراد این رده می دانند چگونه پول و وقت دیگران را به خدمت بگیرند و از آن ها اهرم مالی قوی بسازند.

 

شما با روش های مختلف سرمایه گذاری آشنا شدید و همچنین سطوح مختلف سرمایه گذاری را شناختید. حالا اولین کاری که باید انجام دهید این هست که تشخیص دهید در کدام سطح سرمایه گذاری قرار دارید. اگر مرحله ای که در آن قرار دارید برایتان رضایت بخش نیست بایستی اقدام به کسب دانش کنید تا به مراحل بالاتر صعود کنید.

شما بایستی دانش لازم در زمینه سرمایه گذاری را کسب کنید و این دانش ارزشمند را به فرزندانتان هم منتقل کنید. پیشنهاد می کنم در خیلی از مراحل سرمایه گذاری آنها را نیز با خود همراه کنید، مانند چک کردن قیمت سهام شرکت های مختلف. توجه داشته باشید که در شرایط حاضر اقتصاد کشور ما که تورمی می باشد پس انداز زیاد کارساز نیست و شما در کنار آموزش مفاهیم پس انداز و تشویق فرزندان به پس انداز کردن بایستی راه و روش زیاد کردن پول و سرمایه گذاری را آموزش دهید. به نظر می رسد در کنار اینکه شما و فرزندانتان بایستی راه و روش سرمایه گذاری را تمرین کنید به این نکته نیز باید توجه کنید که هدف نهایی همه این کارها و تمرین ها این هست که آنها بتوانند کسب و کار خودشان را راه اندازی کنند که بهترین سرمایه گذاری و بهترین منبع درآمد و البته افزایش سرمایه می باشد. بنابراین لطفاً در کنار تمام آموزش هایی که به فرزندان خود ارائه می کنید هدف نهایی را راه اندازی کسب و کار قرار دهید تا این آموزش ها بتوانند کارساز باشند.

پس خودتان را برای وارد شدن به میدان سرمایه گذاری و شکست ها و پیروزی های آن آماده کنید.

author-avatar

درباره محسن رجبی

من محسن رجبی هستم؛ مدیرسایت آموزش مدیریت پول و هوش مالی کودکان و بخشی از فعالیت‌های من در این زمینه به شرح زیر است: – نگارش بیش از 30 عنوان کتاب برای کودکان در زمینه مهارت ها و سواد اقتصادی – نویسنده کتاب “چگونه هوش مالی کودکان را افزایش دهیم؟ راهنمای والدین” – نویسنده کتاب “کارآفرین ها و میلیونر های جوان” (کتابی انگیزشی مخصوص کودکان و نوجوانان) – نگارش بیش از 50 مقاله آموزشی در حیطه هوش مالی کودکان در مجلات تخصصی – طراحی و تولید ابزارهای آموزشی و بازیهای فکری در زمینه هوش مالی برای کودکان و نوجوانان – اجرای سخنرانی و کارگاههای آموزشی مربوطه – طراحی و ارائه دوره جامع هوش مالی کودکان، مناسب گروه سنی 6 تا 12 سال – تدارک و طراحی دوره های آموزشی غیر حضوری در زمینه سواد مالی و مدیریت پول توسط کودکان

نوشته های مرتبط

2 نظر در “آشنایی والدین با مفهوم سرمایه گذاری

  1. الهه الوندیان گفت:

    عالی بود .من قصد خرید کتابهای شما را به صورت دریافت نسخه الکترونیک آن دارم …چه باید بکنم . به نظر فروش شما از طریق پست انجام میشود

    1. سلام وقتتون بخیر بعضی کتاب های ما نسخه چاپی هستند و بعضی دیگر نسخه الکترونیکی بفرمایید مد نظرتون کدوم کتاب هست ما در خدمت شما بزرگواران هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *