هوش مالی کودکان و نوجوانان

آینده کودکان ؛ مهمترین دغدغه والدین

آینده کودکان مهمترین دغدغه والدین

شما به عنوان والدین، دوست دارید فرزندانتان چگونه آینده­ای داشته باشند؟ آرزوی هر پدر و مادری در مورد آینده بچه­هایش چیست؟  دوست دارید بچه­ها وقتی بزرگ می شوند، چگونه زندگی کنند؟
بله با شما موافق هستم، مهمترین نگرانی والدین در مورد کودکانشان، آینده آنها به طور کلی است، نگرانی که همیشه حتی تا زمان مرگ با والدین همراه خواهد بود. این روزها هر فرزندی که به دنیا می آید، دنیایی از شادی و دغدغه برای والدینش به همراه می­آورد. دغدغه از این جهت که در جامعه ایران معلوم نیست نوزادان و کودکان ما در سنین جوانی، چه آینده ای در انتظارشان خواهد بود. شما نیز به عنوان والدین کودک احتمالاً همواره درگیر فکر و خیال‌هایی درباره آینده او هستید. از آن نگران هستید که چه اتفاقاتی در آینده روی خواهد داد و چه سرنوشتی در انتظار کودکتان خواهد بود. واقعیت این است که نمی‌توان گفت پدر و مادرها هیچگاه درباره هر لحظه از زندگی فرزندشان نگرانی ندارند. اما یکی از این نگرانی­ها به صورت کلی شرایط زندگی و میزان رضایت او از زندگی در آینده است.

یکی از مهمترین دلایل بی نظمی­ها، بی احترامی­ها، بی اعصاب بودن مردم، آستانه تحمل پایین، ناسزا­ها، اختلاس­ها و تمامی نابهنجاری­ها، استرس­ها و به طور کلی نگرانی­های مردم در ایران به همین اصل مهم، ابهام آینده و نگرانی در مورد آینده بر می گردد، اینکه مردم دقیقاً نمی­توانند پیش بینی کنند که در چند سال و گاهی اوقات چند ماه آینده قرار است چه اتفاقی بیافتد، چه بحران جدیدی در راه است، نتیجه برجام چی می شود؟، داعش
می­خواد چیکار کند؟ و خیلی موارد دیگه که همه با آنها آشنا هستیم. پس نگرانی والدین برای آینده در کل دنیا یک اتفاق طبیعی هست و در ایران که دیگه خیلی خیلی طبیعی هست، پدر و مادر در مورد آینده خودش که خیلی نزدیک­تراست، چیز زیادی نمی داند، حالا چه برسد به آینده فرزندش.

کم نیستند پدر و مادرهایی که شبها از فکر و خیال اینکه شاید در آینده، فرزندشان نتواند فرصتهای تحصیلی مناسبی داشته باشد یا از فرصتهای شغلی به خوبی استفاده کند، از خواب می پرند یا خواب خوبی ندارند. در واقع این ترس را باید در صدر تمامی نگرانی­هایی دانست که والدین درباره آینده کودکانشان دارند. معمولاً والدین با نگاه به آنچه که در گذشته خودشان روی داده، تلاش می کنند تا شرایط مناسبی برای فرزندانشان فراهم کرده تا آنها دیگر چنین سختی­هایی را پشت سر نگذارند. واقعیت امر نیز چنین است؛ در عصر حاضر بحران­هایی نظیر بیکاری و تنش­های اقتصادی، بسیاری از کشورهای جهان را درگیر کرده­اند. از طرف دیگر هزینه داشتن یک زندگی معمولی و نسبتا­ً مرفه به مراتب بالاتر از قبل شده است و دقیقاً به همین دلیل است که والدین از آینده نامعلوم کودکانشان از هم اکنون نگرانی دارند. این نگرانی در بسیاری از موارد به مرحله وحشت هم می­رسد. در این شرایط والدین تلاش می کنند که از همان دوران طفولیت، ذهن کودکشان را تقویت کرده و از هر ابزاری برای آموزش بهتر به فرزندشان استفاده کنند. اما واقعیت این است که چنین نگرانی، واکنش طبیعی به تحولات اقتصادی روز دنیاست. والدین از این بیم دارند که در آینده فرزندانشان نتوانند شرایط کاری مناسبی داشته باشند و به همین دلیل ترجیح می دهند آنها همواره به تحصیلات خود ادامه داده تا از این طریق به دست آوردن فرصت­های شغلی مناسب را به نوعی برای خود تضمین کنند، که در بعضی از موارد این خود اشتباهی بزرگ است. اما هر چقدر هم بخواهیم منطقی و اصولی فکر کنیم، نگرانی های والدین برای آینده کودکان، یک شرایط کاملاً طبیعی و عادی هست و اگر غیر از این باشد باید تعجب کنیم! همانطور که شما هم به این نتیجه رسیده اید، شاید مهمترین بخش نگرانی والدین در مورد آینده کودکان به شرایط  اقتصادی کودکان بر ­
می گردد، اینطور نیست؟

خانواده­ها می خواهند از هر طریقی مطمئن شوند که فرزندشان در سنین بزرگسالی، دچار فقر و بی پولی نمی شود. آنها می خواهند به این آرامش و اطمینان برسند که فرزندشان در سنین جوانی از حداقل های امکانات زندگی بهره مند شود و سرمایه های هر چند اندک برای خودش دست و پا کرده باشد. ما در ادامه بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد. و اصلاً موضوع اصلی صحبت ما همین ساختن آینده اقتصادی کودکان است. اما باید توجه کنیم که لازمه رسیدن به یک وضعیت خوب اقتصادی، فقط انجام کارهای مالی و پولی و دانستن مهارت های مالی نیست، در کنار این موارد بچه­ها باید به مواردی دیگر و زیر ساخت¬های لازمه هم در زندگی دقت و توجه داشته باشند تا در نهایت وضعیت اقتصادی خوبی رو برای خودشون ایجاد کنند و به یک فرد ثروتمند تبدیل شوند، نه یک فرد پولدار، بین این دو تفاوت زیاد هست که اگر وقت شد در مقالات دیگر برای شما بازگو خواهم کرد. حالا در این میان این سوال مهم پیش می­آید که برای این خانواده­های نگران، که تعدادشان هم اصلاً کم نیست، چه راه مطمئن و علمی وجود دارد که بتوانند آینده اقتصادی بهتری را برای فرزندانشان رقم بزنند؟ منظور از آینده مالی و اقتصادی بهتر و خوب با پول و دارایی های  شما نیست، بلکه با تلاش و پشتکار و حاصل دست رنج خودشان باشد و از شما و ثروت شما کاملاً بی نیاز باشند.

به نظر من سه عامل کلیدی و مهم هست که اگر شما والدین بتوانید این سه ویژگی و مهارت رو به کودکان آموزش بدهید، من صد در صد، به شما قول خواهم داد که کودکانی موفق، ثروتمند و با اعتماد به نفس بسیار بالا تربیت خواهید کرد و یک زندگی رویایی رو برای خودتون و بچه ها طراحی و آماده می کنید، این سه مهارت،

انضباط شخصی،مسئولیت پذیری و هوش مالی کودکان

هست، من فکر می کنم اگر کودکان در 10 سال اول زندگی خود همین سه مهارت را یاد بگیرند، بقیه مهارت ها و آموزش های را که برای داشتن یکی زندگی رویایی نیاز دارند، خودشان و بدون دخالت والدین، سیستم آموزشی و هر عاملی دیگه ای به راحتی یاد خواهند گرفت. از نظر من این سه مهارت پایه های اصلی ریل و جاده موفقیت کودکان است، امروزه ما متاسفأنه با بچه های سر و کار داریم که کمتر انضباط شخصی دارند و به همین خاطر نمی توانند یک کار را از نقطه صفر تا انتها به سرانجام برسانند، کودکان امروز به دلیل حمایت های بدون برنامه و منطق والدین، مسئولیت پذیری و احساس وظیفه به زندگی خودشان و دیگران را فراموش کردند و به خاطر اینکه والدین بیشتر کارها و وظایفی را که کودکان، خودشان باید انجام بدهند را بر عهده می گیرند، این حس مسئولیت در بچه ها از بین رفته که این شرایط برای آنها بسیار خطرناک و نتایج آن بسیار دردناک خواهد بود. از طرف دیگر به دلیل حمایت­های مالی بیش از اندازه والدین از کودکان، بچه­ها درک درست و صحیحی از هوش مالی نیز ندارند و در واقع هیچ­گونه آموزشی در زمینه مسائل مالی در زندگی خودشان ندیدند و مطمئن باشید مشکلات مالی یکی از مهمترین چالش های زندگی کودکان در آینده خواهد بود.

انضباط شخصی

به جرأت می توان ادعا کرد که تمامی افرادی که در زمینه موفقیت شخصی در دنیا مطلب می نویسند و آموزش­ها و دوره­های بسیار حرفه­ای را طراحی و ارائه می کنند، در این مورد با هم اشتراک نظر دارند که مهمترین عامل موفقیت افراد بسیار موفق دنیا، داشتن انضباط شخصی است. این عامل به تنهایی باعث موفقیت افراد بسیار زیادی بر روی کره زمین شده است. ساده ترین تعریف انضباط شخصی، یعنی توانایی انجام کاری که باید انجام بدهید در زمانی که باید انجام بدهید، چه بخواهید و چه نخواهید. درواقع انضباط شخصی به فرد گوشزد می‌کند که تو موظفی کارهایی را در راستای رسیدن به اهدافت انجام دهی، چه آن کارها را دوست داشته باشی، چه نداشته باشی. به نظر من تمامی عوامل دیگر تأثیر گذار بر موفقیت افراد، در صورتی موثر خواهند بود که فرد دارای یک روحیه انضباط شخصی و فردی باشد.

بنابراین می توان ادعا نمود که انضباط فردی شاه کلید رسیدن به موفقیت و ثروتمندی در زندگی است. این همان ویژگی معجزه آسایی است که همه درها را به روی کودک شما می گشاید و همه چیزهای دیگر را برایش امکان پذیر خواهد ساخت. یک فرد معمولی با برخورداری از روحیه انضباط فردی در حد بسیار عالی و فوق العاده ای می تواند خود را بالا بکشد، ولی بدون انضباط فردی کسی که بهترین فرصت ها، موفقیت ها وتحصیلات را در اختیار داشته باشد به ندرت ازحد متوسط بالاتر می رود.

مسئولیت پذیری

اما دومین اصلی که باعث موفقیت و پیشرفت کودک در زندگی می شود، مسئولیت پذیری است، این اصل نیز به همان اندازه انضباط شخصی از اهمیت زیادی در زندگی برخوردار است و من فکر می کنم کودکی که مسئولیت زندگی خودش را قبول کند، به هرآنچه در زندگی می خواهد، دست پیدا خواهد کرد. و این کودکان تقریباً هیچگونه درد سر و مشکلی برای والدین خود ایجاد نمی کنند و به عبارتی از کودکان بی دردسر هستند.

توجه کنید که حس مسئولیت هنگامی در کودک به وجود می آید که به او مسئولیت داده شود، زمانی که کودک بزرگ می شود بر تعداد موقعیت هایی که او قبول مسئولیت خواهد کرد، افزوده خواهد شد. چیزهایی که او مسئولیت شان را بر عهده می گیرد، تغییر خواهند کرد، و پاسخ هایش ظریف­تر از پیش خواهد شد. مسئولیت­پذیری کودک شاه کلید موفقیت کودکان در زندگی است.

هوش مالی

اما سومین عامل موفقیت یک کودک در زندگی به نظر من تقویت هوش مالی کودکان است. شما باید در کنار دو عامل دیگر موفقیت، به هوش مالی کودکان توجه ویژه­ای داشته باشید. در مجموعه یک قدم بزرگ ما به صورت تخصصی به هوش مالی کودکان و مهارت مدیریت پول توسط کودکان می پردازیم، در اینجا هم قصد ندارم که خیلی در مورد هوش مالی و جزئیات آن برای شما صحبت کنم، فقط می خواهم توجه شما را به این مفهوم بسیار مهم و ارزشمند جلب کنم. هوش مالی از آن دست مهارت هایی است که باعث تمایز کودکان موفق با کودکان فوق موفق خواهد شد، هر چقدر که بتوانید مهارت های پولی و مالی کودکان را در سنین پایین تقویت کنید، به همان اندازه آنها در زندگی زودتر و سریع تر به موفقیت می رسند.

در پایان دوباره تاکید می کنم، که دلایل و عوامل زیادی در موفقیت کودکان می تواند تاثیر گذار باشد، اما به شما قول می دهم؛ اگر همین سه ویژگی و مهارت را به کودکان خود آموزش دهید، مطمئن باشید که افرادی موفق و ثروتمند را به جامعه تحویل می دهید و یک زندگی بسیار شاد و آرامش بخش برای خودتان و فرزندانتان ایجاد خواهید کرد. لطفاً مطالب آموزشی این فایل را جدی بگیرد و تلاش کنید اطلاعات و مهارت خود را در این سه زمینه هر روز افزایش دهید.

 

author-avatar

درباره محسن رجبی

من محسن رجبی هستم؛ مدیرسایت آموزش مدیریت پول و هوش مالی کودکان و بخشی از فعالیت‌های من در این زمینه به شرح زیر است: – نگارش بیش از 30 عنوان کتاب برای کودکان در زمینه مهارت ها و سواد اقتصادی – نویسنده کتاب “چگونه هوش مالی کودکان را افزایش دهیم؟ راهنمای والدین” – نویسنده کتاب “کارآفرین ها و میلیونر های جوان” (کتابی انگیزشی مخصوص کودکان و نوجوانان) – نگارش بیش از 50 مقاله آموزشی در حیطه هوش مالی کودکان در مجلات تخصصی – طراحی و تولید ابزارهای آموزشی و بازیهای فکری در زمینه هوش مالی برای کودکان و نوجوانان – اجرای سخنرانی و کارگاههای آموزشی مربوطه – طراحی و ارائه دوره جامع هوش مالی کودکان، مناسب گروه سنی 6 تا 12 سال – تدارک و طراحی دوره های آموزشی غیر حضوری در زمینه سواد مالی و مدیریت پول توسط کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *