هوش مالی کودکان و نوجوانان

اهمیت پول در زندگی کودکان و نوجوانان

 اهمیت پول در زندگی کودکان

بیشتر والدین زمان زیادی را برای آموزش درس­های ارزشمند زندگی به کودکانشان اختصاص می دهند، این درس­ها شامل نحوه برخورد کودک با دیگران در خانه و جامعه، اهمیت درس خواندن و رفتن به مدرسه و در نهایت دانشگاه، اینکه برای کسب موفقیت های تحصیلی باید سخت تلاش کنند و تکالیفشان را به نحوه احسن انجام دهند تا به نتیجه مطلوب تحصیلی برسند و یا چیزهای مشابه دیگر، اما یکی از مهمترین مسائل و درس­های زندگی که برای آینده کودک بسیار حائز اهمیت می­باشد و متأسفانه والدین در مورد آن با کودکان صحبتی نمی کنند، پول می باشد. بحث در مورد پول برای کودکان با مواردی مثل بیان ارزش پول، پس انداز کردن، سرمایه گذاری کردن، هدیه دادن و البته خرج کردن صحیح آن شروع می شود. خیلی از والدین در این موضوع غفلت می کنند، و دلیل آنها این است که کودکان تا زمانی که بزرگ نشده اند، نیازی به آموزش و البته شناخت مسائل مالی ندارند. یا گروهی دیگر از والدین فکر می کنند که بحث پول و مهارت مدیریت پول در زندگی کودک آنها از اهمیت بالایی برخوردار نمی باشد، امیدواریم که شما حداقل از دسته دوم این والدین نباشید. البته گروهی از والدین هم چون خودشان در مسائل مالی زندگیشان موفق نبوده­اند، دوست ندارند که به این حوزه وارد شوند و لذا با کودکان خود در این مورد هیچ صحبتی نمی کنند. در هر حال اگر شما از نسل جدید والدین هستید، مطمئناً به اهمیت آموزش مباحث پولی و مالی به کودکان خود آگاه می باشید.

حقیقت این است که کودکان در سنین مدرسه و حتی قبل از آن هر چه زودتر در مورد پول و روش های مدیریت آن آموزش ببینند، در زندگی آینده موفق تر خواهند بود، بهتر است عادت های پولی و مالی خوب را از همین دوران کودکی به آنها آموزش دهیم. این نکته اساسی را همیشه به خاطر داشته باشید که هر چه کودکان زودتر وارد فضا های پولی و مالی سالم شوند، موفقیت بیشتری کسب خواهند کرد. یکی از این      مهارت ها و عادت های مالی مهم پس انداز می باشد، که ما در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. در ادامه به صورت فهرست وار نکاتی را در زمینه پس انداز و سرمایه گذاری کودکان آورده ایم. این نکات برای شروع فرایند پس انداز کودک شما، بسیار مهم و تأثیر گذار خواهد بود.

  • مسائل مالی خانواده را با کودکان خود درمیان بگذارید. تأکید می کنیم که باید کلیات مبحث پولی و مالی خود را برای کودکان بازگو کنید و اجازه دهید آنها با شرایط مالی خانواده به طور کلی آشنا شوند، نیاز نیست در این سنین کودکان را درگیر جزئیات پیچیده مالی خود کنید، اما مواردی همچون پول توجیبی، نحوه برنامه­ریزی پولی و بودجه­بندی، چگونگی پس­انداز کردن پول و اهمیت پرداخت به موقع تعهدات و بدهی ها و مباحث مشابه دیگر را به کودکان منتقل نمائید. اجازه دهید آنها حداقل با این مفاهیم آشنا شوند. شاید نیاز باشد که خودتان نیز در این زمینه مطالعاتی داشته باشید.
  • با پرداخت پول توجیبی به کودکان 6 یا 7 ساله خود به آنها اجازه می­دهید تا خودشان دست به انتخاب­های مالی در بین گزینه های مختلف بزنند. در مورد نحوه خرج کردن صحیح پول با کودکان خود صحبت کنید و از ارائه تجربیات گذشته خود، هیچ­گونه نگرانی نداشته باشید، تجربه های پولی و مالی شما درس های آموزنده­ای برای کودکان خواهد داشت.
  • در مورد اهمیت پس انداز و اینکه چه فرایندی را باید در طول یک محدود زمانی انجام دهند تا به نتایج یک پس انداز بهینه دست پیدا کنند برای آنها توضیح دهید. آنها با دریافت پول توجیبی نه تنها خرج کردن صحیح پول را یاد خواهند گرفت، بلکه باید بدانند که بخشی از پول توجیبی برای پس انداز منظور می شود، شما باید از آنها بخواهید که به طور پیوسته درصدی از پولی را که بدست می آورند، پس انداز نمایند.
  • یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه شود این است که کودکان همیشه یک هدف مالی داشته باشند، شما به عنوان والدین آنها باید شرایطی را فراهم کنید که کودک به طور دائم یک خواسته مالی و پولی داشته باشد تا انگیزه های کافی برای انجام مراحل آموزش مدیریت پول را در خودش احساس نماید. با وجود این اهداف مالی مشخص، پس انداز آنها نیز راحت­تر و سهل­تر انجام خواهد شد.
  • به محض اینکه مبلغی را کودک شما از راه­های مختلف مثل هدیه جشن تولد، پاداش یک کار خوب در مدرسه یا خانه یا به هر شکل دیگر بدست آورد، باید در مورد آن گزینه های مختلف چگونگی خرج کردن آن، مبلغ پس انداز، سهم هدیه و نیکوکاری و مقدار مورد نظر برای سرمایه گذاری از آن هدیه، مهمترین چالش مالی کودک شما باشد.
  • همانطور که کودکان شما بزرگتر می شوند باید مباحث مهمتر و پیچیده تر را برای آنها بازگو کنید، برای فرزند نوجوان شما نکاتی مثل تفاوت بین کارهای مختلف خدماتی و تولیدی را باید بازگو کنید، اینکه فرایند بانکداری به چه صورتی است و شرکت های بیمه و بورس­ها به چه صورت کار می کنند، برای اینکه در این مورد دچار مشکلات زیادی نشوید، بهتر است آنها را تشویق کنید تا مجلات و روزنامه های تخصصی در این زمینه ها را مطالعه نمایند و یا اینکه برنامه های تلویزیون و یا رادیو را پیگیری کنند، البته امروزه اینترنت هم برای شما و هم برای کودکانتان کار را بسیار ساده کرده است. شاید شما نیز در این مراحل آموزشی نکاتی جذاب و مفید در حوزه مسائل اقتصادی کسب کنید که در زندگی شما و آینده کودک شما بسیار موثر و ارزشمند باشد.

author-avatar

درباره محسن رجبی

من محسن رجبی هستم؛ مدیرسایت آموزش مدیریت پول و هوش مالی کودکان و بخشی از فعالیت‌های من در این زمینه به شرح زیر است: – نگارش بیش از 30 عنوان کتاب برای کودکان در زمینه مهارت ها و سواد اقتصادی – نویسنده کتاب “چگونه هوش مالی کودکان را افزایش دهیم؟ راهنمای والدین” – نویسنده کتاب “کارآفرین ها و میلیونر های جوان” (کتابی انگیزشی مخصوص کودکان و نوجوانان) – نگارش بیش از 50 مقاله آموزشی در حیطه هوش مالی کودکان در مجلات تخصصی – طراحی و تولید ابزارهای آموزشی و بازیهای فکری در زمینه هوش مالی برای کودکان و نوجوانان – اجرای سخنرانی و کارگاههای آموزشی مربوطه – طراحی و ارائه دوره جامع هوش مالی کودکان، مناسب گروه سنی 6 تا 12 سال – تدارک و طراحی دوره های آموزشی غیر حضوری در زمینه سواد مالی و مدیریت پول توسط کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *