هوش مالی کودکان و نوجوانان

قوانین هوش مالی برای کودکان

قوانین پولی برای کودکان

در این مقاله قوانینی که والدین باید جهت آموزش اصول اولیه مدیریت پول به کودکان خود مورد نظر قرار دهند، آورده شده است. دقت نمائید که برای گروه های سنی مختلف، اصول و اقدامات مشخصی را باید طراحی و اجرا کنید.

خردسالی – گروه سنی 3 تا 6 سال

اهداف:

شناخت و تشخیص پول، ارزش سکه­های مختلف، خشنودی فوری و کوتاه مدت و افزایش سادگی و صمیمیت

روش آموزش:

استفاده از سکه­های پول برای کار­های ساده و ابتدایی

ملزومات:

در نظر گرفتن یک پاکت یا جعبه برای هر کودک جهت شناخت و طبقه­بندی سکه­ های پول

فعالیت ها:

در یک روز مشخص از هفته برای انجام کارهای روزمره خانه به کودک خود پول پرداخت کنید. کار های آن روز باید خیلی سریع و در عین حال به صورت تفریحی و سرگرمی انجام شود. شما باید به اندازه کافی پول سکه­ای برای پرداخت کارهای متفاوت در آن روز به کودک خود، تهیه کنید. برای مثال کمک در جارو کردن خانه 500 تومان، کمک در شستشوی لباس ها و ظروف 200 تومان، کمک در جابجا کردن زباله ها 300 تومان، تمیز کردن اطاق کودک 700 تومان، خوابیدن در ساعت 9 شب 1000 تومان، نقاشی کشیدن 50 تومان و سایر فعالیت ها به همین شکل باید ارزش گذاری شود و تمامی پرداخت­ها باید به صورت سکه­ای باشد. دقت کنید که تمامی پرداخت ها باید بلافاصله پس از انجام کار توسط کودک به او پرداخت شود. در پایان روز می­توانید 1000 تومان از سکه­های او را با یک اسکناس 1000 تومانی عوض کنید. از کودکان بخواهید که نصف پول آن روز را پس انداز کنند و 10 درصد از آن را نیز برای خرید هدیه و نیکوکاری کنار بگذارند، اجازه دهید با الباقی پول خود، هر آنچه  می خواهند تهیه کنند، پس باید برای خرج نمودن پولشان آنها را تا سوپر مارکت محل همراهی کنید و در آنجا اجازه دهید فقط به همان مقدار پولی که دارند، بین گزینه های مختلف انتخاب نمایند. البته کودک اگر خودش دوست داشت می تواند پول چند هفته را کنار بگذارد و یکدفعه چیز بزرگتر و گرانتری را خریداری کند، اگر او از شما چیز گرانتری خواست، به او بگوئید که باید تا هفته دیگر که پول بیشتری بدست خواهد آورد، صبر نماید.

کودکی گروه سنی 7 تا 9 سال

اهداف:

مشخص کردن زمان معین برای انجام کارهای روزمره، پرداخت مبالغ بیشتر پول، به تاخیر انداختن خشنودی و شادی ها

روش آموزش:

تهیه جدول انجام کارهای روزمره

ملزومات:

جدول زمانی، اسکناس پول به اندازه کافی

فعالیت ها:

هر روز و زمانی که بچه­ ها از مدرسه به خانه می­رسند، با استفاده از جدول تهیه شده برای انجام کارهای روزمره آنها، که بر روی یخچال نصب نموده­اید، کارهایی که در ساعات مختلف در آن روز  برای آن­ها در نظر گرفته­اید را برایشان توضیح دهید، و از آنها بخواهید که طبق برنامه وظایف مشخص شده را انجام دهند. سعی کنید به نحوی برای کودک برنامه ریزی کنید که او تا قبل از ساعت 5 بعد ظهر کارهای مربوط به آن روز را انجام دهد و در پایان روز به خاطر کارهایی که انجام داده است، مبلغ مشخصی که از قبل برای هر کار تعیین کرده اید، با استفاده از پول های کاغذی (اسکناس) به او پرداخت کنید. سعی کنید برای فعالیت­های مختلف ارزش مختلفی در نظر بگیرید. به طور مثال کمک در پهن و جمع کردن سفره   2000 تومان، جارو کردن اتاق کودک 1500 تومان، تمیز کردن میزها و گرد گیری 3000 تومان و سایر کارها به همین شکل باید ارزش گذاری گردد. تا زمانی که کودک کارش را به طور کامل انجام نداده است، پولی به او پرداخت نکنید. البته شما می توانید جداول کاری کودکان خود را برای یک هفته نیز طراحی کنید و در آخر هفته و در روز جمعه به او پول مورد نظر را یکجا پرداخت کنید. البته توجه داشته باشید که این روش آموزش مدیریت پول به کودکان ربطی به پول توجیبی آنها ندارد و پول توجیبی بدون مشروط کردن به چیزی باید پرداخت شود. در این گروه سنی نیز باید تأکید کنید که بخشی از درآمد خود را صرف پس انداز، هدیه و نیکوکاری نمایند و تمامی آن را خرج نکنند.

نوجوانی گروه سنی 10 تا 12 سال

اهداف:

نگهداری حساب درآمد و مخارج، پس انداز، انجام کارهای خیریه

روش آموزش:

پول توجیبی ابزاری برای تمرین بودجه ریزی

ملزومات:

برای هر کودک باید یک دفترچه، مداد یا خودکار، ماشین حساب و پاکت های مختلف پول و سایر موارد مورد نیاز تهیه شود.

فعالیت ها:

برای فرزند نوجوان خود یک مبلغ معین از پول توجیبی در نظر بگیرید و آن را به صورت کاملاً منظم به او پرداخت کنید. مبلغ این پول توجیبی باید با توجه به شرایط اقتصادی خانواده و اهداف مالی مورد نظر شما و همین طور روحیات اخلاقی کودکتان مشخص گردد. (در حال حاضر و با توجه به شرایط اقتصادی کشور به ازاء هر سال از سن او 2000 تومان برای یک هفته مبلغ مناسبی خواهد بود). برای دریافت هرگونه پول توسط کودکان، آنها باید حساب درآمد و مخارج خود را برای شما بیاورند و پس از کنترل تمامی یادداشت­های او، مبلغ پول مورد نظر پرداخت گردد. در این گروه سنی بهتر است یک مبلغ مشخص را به صورت هفتگی جهت پس انداز، هدیه و کارهای نیکوکاری به کودک خود پرداخت کنید. کودکان در این دوران از زندگی خود، کمی نسبت به انجام کارهای روزمره خود بی حوصله و لجباز می­شوند، سعی کنید که با آنها بیشتر مراعات کنید، اما به هیچ عنوان آن را نادیده نگیرید.

سال های دبیرستان

در این دوره از زندگی مالی فرزندان شما، آنها باید یک بودجه حرفه­ای­تری را برای خودشان طراحی نمایند و آن را به صورت کامل اجرا کنند. آنها اکنون تجربیات خوبی از مهارت های پولی و مالی گذشته خود دارند و شما می توانید به آنها بیشتر اطمینان کنید، آنها را تشویق کنید تا یک حساب بانکی با کارت عابر بانک مخصوص به خودشان باز نمایند و بیشتر تبادلات مالی خود را از طریق کارت بانکی انجام دهند. کودکان در این گروه سنی که کم کم دارند جوان می شوند باید به صورت ماهانه به کارهای خیر و نیکوکاری بپردازند، شما باید همیشه آنها را تشویق کنید و برای انجام اینگونه کارها در کنارشان قرار بگیرید. کودکان باید در این دوران سهم بیشتری از پول خود را پس انداز نمایند، همچنین باید پول توجیبی  آنها را متناسب با سن و شرایط خانوادگی خودتان به صورت منظم پرداخت کنید. آنها اکنون باید برنامه ریزی مالی مخصوص به خودشان را داشته باشند.

اینها اقداماتی است که کودک شما را برای زندگی به صورت مستقل در آینده آماده خواهد کرد، به هیچ عنوان در آموزش مباحث مالی به کودکان خود کوتاهی نکنید، زیرا نتایج آن دوران بازنشستگی شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

author-avatar

درباره محسن رجبی

من محسن رجبی هستم؛ مدیرسایت آموزش مدیریت پول و هوش مالی کودکان و بخشی از فعالیت‌های من در این زمینه به شرح زیر است: – نگارش بیش از 30 عنوان کتاب برای کودکان در زمینه مهارت ها و سواد اقتصادی – نویسنده کتاب “چگونه هوش مالی کودکان را افزایش دهیم؟ راهنمای والدین” – نویسنده کتاب “کارآفرین ها و میلیونر های جوان” (کتابی انگیزشی مخصوص کودکان و نوجوانان) – نگارش بیش از 50 مقاله آموزشی در حیطه هوش مالی کودکان در مجلات تخصصی – طراحی و تولید ابزارهای آموزشی و بازیهای فکری در زمینه هوش مالی برای کودکان و نوجوانان – اجرای سخنرانی و کارگاههای آموزشی مربوطه – طراحی و ارائه دوره جامع هوش مالی کودکان، مناسب گروه سنی 6 تا 12 سال – تدارک و طراحی دوره های آموزشی غیر حضوری در زمینه سواد مالی و مدیریت پول توسط کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *