مدیریت پول

افزایش گام به گام مدیریت پول

افزایش گام به گام مدیریت پول

 آموزش کودکان در مورد اینکه چطور مسئولیت های پولی و مالی خود را بر عهده بگیرند، یکی از مهمترین وظایف شما به عنوان پدر و مادر می باشد. مدیریت خوب پول به سادگی می تواند به یک عادت همیشگی برای کودکان تبدیل شود. البته دقت کنید که این عادت های مالی، اگر درست آموزش داده شود، تا آخر عمر همراه فرزندان شما خواهد ماند.

در این مقاله ابتدا 5 نکته کلیدی کوتاه، اما ارزشمند در مورد هوش مالی کودکان آورده شده است و سپس به فعالیت های که کودکان در گروه های سنی مختلف باید جهت یادگیری مباحث مالی انجام دهند، اشاره خواهیم کرد.

 

یادگیری همزمان والدین و کودک: برای اینکه مباحث مالی را به کودکان خود بیاموزید، نیاز نیست که خودتان متخصص اقتصاد و مباحث مالی باشید و یا اینکه لزوما از وضعیت مالی خوبی برخوردار باشید، بلکه با استفاده از کتاب ها و منابع موجود و در دسترس و البته تجربیات ارزشمند زندگی خودتان، می توانید آموزش مهارت های مالی را مرحله به مرحله برای کودکتان انجام دهید. به سیستم آموزش و پرورش نیز امیدی نداشته باشید، زیرا این مسائل نه تنها در مدارس کشور بلکه در هیچ موسسه خصوصی نیز تدریس نمی شود و کودکان عمدتا پس از فارغ التحصیلی تازه مواجه با مباحث پولی و مالی می شوند، که در آن زمان، فرصت های ارزشمندی از دست رفته است.

بحث پول توجیبی: زمانی که صحبت از آموزش مهارت های پولی به کودکان می شود، پول توجیبی شاید داغ ترین و البته چالش انگیز ترین نکته بین والدین و کودکان باشد. تمامی کارشناسان معتقد اند که والدین باید به کودکان پول توجیبی بدهند و عده ای از آنها نیز بیان می کنند که کودک بدون پول، نمی تواند در مورد پول آموزش ببیند! در اینجا یک تفاوت دیدگاهی بین کودک و والدین وجود دارد و آن هم میزان انتظار طرفین از یکدیگر می باشد. بعضی از والدین اعتقاد دارند که کودکان در برابر انجام دادن کار های روزمره خانه، باید پول توجیبی دریافت نمایند، در صورتی که گروه دیگر معتقد هستند که انجام کار های روزمره یکی از وظایف مشخص و ذاتی اعضای خانواده می باشد و کودکان بخاطر انجام دادن وظیفه خود، نباید دستمزدی طلب کنند، در مورد پول توجیبی و میزان آن بحث های زیادی وجود دارد، اما به همین نکته در اینجا بسنده می کنیم که پول توجیبی به هر شکل و هر مقدار حتما باید پرداخت گردد، البته شرایط آن در هر خانواده متفاوت می باشد.

برنامه ریزی پولی: بیشتر متخصصان پولی و مالی معتقد هستند که کودکان باید از همان ابتدا یک برنامه ریزی دقیق پولی داشته باشند، به نحوی که برای هزینه نمودن  پولی که از محل هدیه های نقدی، درآمد در برابر انجام دادن کار و یا پول توجیبی کسب کرده اند باید برنامه مشخص و دقیقی داشته باشند، مثلا آنها می توانند 70 درصد این پول را خرج هزینه های روزانه خود نمایند، 10 درصد آن را پس انداز نموده و 10 درصد آن را نیز سرمایه گذاری کرده و 10 درصد آخر را هم به کار های خیر و نیکوکاری اختصاص دهند، البته هر کودکی با توجه به برنامه ریزی خودش         می تواند این درصد ها را تغییر دهد، حتی می تواند پس انداز خود را به کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم کند و یا هزینه های روزانه را برای خودش و یا حتی برای دیگران انجام دهد. نکته کلیدی این است که کودک باید به هر شکلی، دارای یک برنامه ریزی پولی و مالی باشد، این عادت ارزشمند تاثیر بسیار زیادی بر رشد و پیشرفت مالی او در آینده خواهد داشت.

اجازه دهید کودکان اشتباه کنند! در حالی که خرج کردن پول یک کار بسیار مهیج و وسوسه انگیز برای کودکان می باشد و ممکن است آنها پول خود را در کوتاه مدت از دست بدهند، اما اجازه دهید که او اشتباه کند، اگر امروز او در خرید یک ماشین 20هزار تومانی اشتباه کند و پشیمان شود بهتر است از اینکه در آینده در خرید یک ماشین 200 میلیون تومانی مرتکب چنین اشتباهی شود. مطمئنا برای شما و کودکتان نیز بارها اتفاق افتاده است که گفته اید؛ پولم را بیهوده خرج کردم! ای کاش این چیز را نمی خریدم و جملات مشابه اینچنینی، اما نکته کلیدی در انجام این اشتباهات گرفتن درس ها و تجربیات ارزشمند از آنها می باشد، شما نیز به کودکتان پس از انجام چنین اشتباهی نکات آموزشی را یادآوری نماید. مطمئن باشید که اشتباه پولی و مالی در دوران کودکی، کمک شایانی در آینده به آنها خواهد کرد.

همیشه بدنبال نکات آموزشی جدید باشید، به کودکان آموزش دهید که رسید ها و فاکتور های دریافتی خود را ثبت و نگهداری نمایند، اینطوری می توانند هر لحظه پول خرج شده خود را پیگیری کرده و برنامه ریزی کنند. برای آنها یک حساب بانکی بازکنید و سعی کنید که هر ماه یکبار با هم به بانک رفته و عملیات مختلف بانکی را انجام دهید، از جداول سود حساب های بانکی که در شعب بانک ها وجود دارد استفاده کنید. به آنها پول سازی از حساب های بانکی و مفهوم تورم و تاثیرات آن بر ارزش پول را آموزش دهید، در نهایت اینکه، اگر می خواهید کودکانی با هوش مالی عالی داشته باشید، باید همیشه به دنبال آموزش نکات مالی و پولی جدید به آنها باشید، مطمئن باشید از اینکار خود پشیمان نخواهید شد.

اما متناسب با سن کودکان، والدین باید مراحل مختلف آموزشی را برای آنها تدارک ببیند، در ادامه ما این تقسیم بندی مرحله ای را با توجه به گروه سنی آنها مشخص کرده ایم.

گروه سنی زیر 4 سال

  • شروع به آموزش شمارش پول با سکه ها و پول های کاغذی واقعی کنید، اکنون زمان آن است که کودک پول واقعی را لمس کرده و تفاوت بین آنها را تشخیص دهد(مراقب باشید که کودکان کوچکتر سکه های پول را به دهان خود نزدیک نکنند).

 

گروه سنی  5 تا 8 سال

  • کودک را همراه خود به بانک برده و یک حساب بانکی برای آنها باز کنید. سود حساب های مختلف را به کمک هم بررسی کرده و بهترین انتخاب را داشته باشید. بیشتر سعی کنید کودک را به انجام پس انداز در حساب بانکی ترغیب نمائید.
  • در مورد نیاز و خواسته و تفاوت بین این دو برای کودک صحبت کنید و سعی کنید کودکان از حالا هر گونه هزینه کردن را با این دو عامل بررسی نمایند. کودک باید دلایل منطقی و معقولی برای انجام دادن هرگونه هزینه، حتی مبلغ خیلی کم نیز داشته باشد. سعی کنید به کودکان محدود بودن پول را آموزش دهید و اینکه باید بین چیزهای که می خواهد، دست به انتخاب بزند.

گروه سنی 9 تا 12 سال

  • کودکان در این گروه سنی دوست دارند با بخشی از پول توجیبی خود برای سایر اعضای خانواده و یا حتی دوستان، هدایایی برای روز تولدشان و یا هر مناسبت دیگری خریداری نمایند، به آنها اجازه دهید که اینکار را انجام دهند، اینکار به کودکان حس بسیار خوبی خواهد داد که در آینده مالی آنها موثر می باشد.
  • از کودکان بخواهید که در پرداخت صورت حساب های ماهیانه، اقساطی که دارید و مدیریت هزینه های خانواده با شما همفکری کنند، حتی پرداخت بعضی از این قبوض و صورت حساب ها را آنها می توانند از طریق اینترنت پرداخت کنند، اجازه دهید که آنها در مدیریت مالی خانواده سهمی هر چند ناچیز داشته باشند.

 

گروه سنی 13 سال به بالا

  • اکنون زمان آن رسیده است که برای کودکان خود یک عابر بانک تهیه کنید و حتی اگر کودک شما مراحل مقدماتی مدیریت پول را فراگرفته است، می توانید برای او کارت اعتباری البته با قابلیت های محدود تر تهیه کنید.
  • به او آموزش دهید که به پس انداز ها و سرمایه گذاری های بلند مدت مثلا خرید موتور و یا ماشین و تحصیل در مقاطع بالاتر فکر کند.
  • اگر کودک و نوجوان شما در کنار تحصیل مشغول کار نیز می باشد، بهتر است در مورد تورم و مالیات بیشتر با او صحبت کنید.

توجه داشته باشید که آموزش مدیریت صحیح پول و انجام عادات مالی در بلندمدت و در طول زندگی کودک شما، نیازمند انجام تدریس گام به گام می باشد.

author-avatar

درباره محسن رجبی

من محسن رجبی هستم؛ مدیرسایت آموزش مدیریت پول و هوش مالی کودکان و بخشی از فعالیت‌های من در این زمینه به شرح زیر است: – نگارش بیش از 30 عنوان کتاب برای کودکان در زمینه مهارت ها و سواد اقتصادی – نویسنده کتاب “چگونه هوش مالی کودکان را افزایش دهیم؟ راهنمای والدین” – نویسنده کتاب “کارآفرین ها و میلیونر های جوان” (کتابی انگیزشی مخصوص کودکان و نوجوانان) – نگارش بیش از 50 مقاله آموزشی در حیطه هوش مالی کودکان در مجلات تخصصی – طراحی و تولید ابزارهای آموزشی و بازیهای فکری در زمینه هوش مالی برای کودکان و نوجوانان – اجرای سخنرانی و کارگاههای آموزشی مربوطه – طراحی و ارائه دوره جامع هوش مالی کودکان، مناسب گروه سنی 6 تا 12 سال – تدارک و طراحی دوره های آموزشی غیر حضوری در زمینه سواد مالی و مدیریت پول توسط کودکان

نوشته های مرتبط

2 نظر در “افزایش گام به گام مدیریت پول

  1. الیاس گفت:

    سلام باتشکر از شما اگه بخواهم مبلغ چهل میلیون رو یکساله سرمایه گزاری کنم پیشنهاداشماچیه بورس یا صندوقهای سرمایه گذاری و یا پیشنهاد دیگه ای که دارید

    1. سلام وقت بخیر
      امیدوارم سرمایه گذاری خوب و مناسبی براتون باشه
      ما در این زمینه مشاوره نمی دیم یعنی جز تعریف خدمات شرکت نیست

      شاد و پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *