مدیریت پول

درس های روزانه مدیریت پول (2)

درس های روزانه مدیریت پول (2)

درس های روزانه مدیریت پول (2)

همانطور که در شماره قبل بیان شد، آموزش درس های مالی به صورت روزانه در خانه و خانواده می تواند بر زندگی واقعی کودکان شما در آینده تاثیر بسیاری بگذارد. لذا در ادامه این مبحث مهم و ارزشمند به نکاتی دیگر از این مهارت های مالی اشاره خواهیم کرد.

هیچ چیز رایگان نیست

به کودکان خود این نکته اساسی و پایه ای در آموزش مدیریت پول را منتقل سازید که هیچ چیز در این دنیا رایگان و یا حداقل ارزان نمی باشد و برای بدست آوردن هر آنچه می خواهند، باید تلاش و کوشش متناسب با آن را انجام دهند. کودکان باید بدانند که پول ابزار بسیار مفید و موثری در جهت کسب چیزهای مختلفی است که یا به آن نیاز داریم و یا اینکه می خواهیم برای بالا بردن کیفیت زندگی خود آن را بدست آوریم. درک این موضوع باعث افزایش ضرورت و اهمیت مدیریت پول در ذهن و فکر کودکان خواهد شد.

استفاده از اهداف انگیزشی

مطمئن باشید که هر کودکی برای رسیدن به یک هدف با ارزش و با اهمیت خود، انگیزه های فراوانی برای انجام کار های هر چند سخت و دشوار را نیز دارد. چیزهای شبیه به رفتن به شهربازی، پارک، سینما، خرید دوچرخه، رفتن به کلاس های تفریحی و سرگرمی، خرید یک بازی کامپیوتری و چیزهای مشابه اینها، همگی می تواند به کودک شما انگیزه کافی جهت انجام مراحل آموزشی مورد نظر را بدهد، البته شما باید به آنها جهت برنامه ریزی مالی و زمانی، برای رسیدن به این اهداف کمک کنید. از این فرصت مناسب، به صورت شایسته و بایسته استفاده کنید.

خرید کردن صحیح

در هنگامی که با کودک خود به فروشگاههای مختلف جهت خرید می روید، باید به آنها آموزش دهید که محصولات را با هم مقایسه نمایند، این مقایسه می تواند از جنبه های مختلف، کیفی، قیمتی و سایر موارد مشابه باشد. کودکان باید به این نکته توجه نمایند که در فرایند خرید به حداکثر رساندن مطلوبیت و استفاده بهینه از پول مهمترین هدف می باشد. سعی کنید با دقت، تمامی مشخصات و ویژگی های محصولات را برای آنها بخوانید و مزیت ها و معایب را برای آنها با حوصله بازگو کنید، در این توضیحات درس های نهفته است که در آینده مالی کودک تاثیر بسزایی خواهد داشت. در صورتی شما در این مرحله آموزشی موفق خواهید بود که ابتدا خود الگوی مناسبی در مهارت خرید کردن باشید.

مهارت بودجه ریزی ساده

سعی کنید کودک شما همیشه یک جدول ابتدایی و ساده از بودجه ریزی در مورد پول های که دارد و مخارجی که می خواهد انجام دهد را به همراه داشته باشد. در اینصورت او می داند که چه چیزهای را لازم دارد و می خواهد تهیه نماید و چه مقدار پول برای رسیدن به اهداف مالی خود دارد. نیاز نیست که این جدول و عملیات بودجه ریزی را خیلی پیچیده و سخت و البته غیر عملیاتی طراحی کنید، هدف ما این است که کودک درک کند که انجام صحیح مدیریت پول می تواند نتایج بسیار تاثیر گذاری داشته باشد، بودجه ریزی موفق و شایسته به درک این مساله کمک زیادی خواهد نمود.

افزایش مسئولیت های مالی

اگر کودک شما به سن 3 سالگی رسیده است، شما می توانید تمامی مبادلات جزئی پولی خود را به او بسپارید، پرداخت ها و دریافت های مانند، پرداخت مبلغ مربوط به پارکینک ماشین، پرداخت مبلغ خرید ها در سوپر مارکت یا فروشگاههای زنجیره ای، مبادلاتی که با صندوقدار و متصدی بانک ها جهت پرداخت قبوض و یاهر گونه پرداخت و دریافت های مشابه را به کودک خود بسپارید و البته در تمامی مراحل در کنار او باشید و به طور نامحسوس او را مورد کنترل و ارزیابی خود قرار دهید، کودکان در سنین پایین با تمامی پول ها آشنا نیستند و حتی با مفهوم الباقی پول نیز ممکن است آشنا نباشند. این مسئولیت های کوچک مالی در آینده می تواند با بزرگ شدن کودکان، بزرگتر و سنگین تر شود تا بالاخره کودکان وارد دنیای واقعی زندگی و مسئولیت های بیشمار آن شوند.

آموزش متناسب و مداوم

به یاد داشته باشید که تصور و نگرش کودکان شما در مورد اهیمت پول در گروه های سنی مختلف با هم تفاوت بسیاری دارد و شما باید رویکرد آموزشی خود را با توجه به سن آنها انتخاب نمائید. همانطور که باید به کودکان در سنین خردسالی بیشتر مسائل پایه ای و اصولی را آموزش دهید، به کودکان بزرگتر باید مسئولیت های مالی بیشتری داده شود. اما به این نکته مهم نیز باید دقت کنید که کودکان در تمامی دوران زندگی خود تا بزرگسالی باید به صورت پیوسته عادت ها و مهارت های پولی و مالی را آموزش ببینند و آن را به صورت روزانه مورد تکرار و ارزیابی قرار دهند.

والدین بهترین الگوی کودکان

این را بدانید که هر چه کودکان خود را نصحیت کنید و آنها را مورد موعظه و مشاوره قرار دهید و تمامی مراحل آموزش مدیریت پول را به طور کامل و بدون کم و کاست انجام دهید، اما در عمل خودتان به آن آموزش ها و مهارت ها توجه ای نداشته باشید، تمامی زحمت شما به هدر خواهد رفت و کودکان، شما را به عنوان یک الگوی زنده و موجود همیشه در نظر و مورد توجه قرار می دهند، پس سعی کنید تا مدل های خوبی برای افزایش هوش مالی کودکان خود باشید.

author-avatar

درباره محسن رجبی

من محسن رجبی هستم؛ مدیرسایت آموزش مدیریت پول و هوش مالی کودکان و بخشی از فعالیت‌های من در این زمینه به شرح زیر است: – نگارش بیش از 30 عنوان کتاب برای کودکان در زمینه مهارت ها و سواد اقتصادی – نویسنده کتاب “چگونه هوش مالی کودکان را افزایش دهیم؟ راهنمای والدین” – نویسنده کتاب “کارآفرین ها و میلیونر های جوان” (کتابی انگیزشی مخصوص کودکان و نوجوانان) – نگارش بیش از 50 مقاله آموزشی در حیطه هوش مالی کودکان در مجلات تخصصی – طراحی و تولید ابزارهای آموزشی و بازیهای فکری در زمینه هوش مالی برای کودکان و نوجوانان – اجرای سخنرانی و کارگاههای آموزشی مربوطه – طراحی و ارائه دوره جامع هوش مالی کودکان، مناسب گروه سنی 6 تا 12 سال – تدارک و طراحی دوره های آموزشی غیر حضوری در زمینه سواد مالی و مدیریت پول توسط کودکان

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *