هوش مالی کودکان و نوجوانان

به کودکان ماهی گیری بیاموزید

ضرب المثلی چینی است که می­گوید، اگر می­خواهید غذای یک روز را به فردی بدهید، به او ماهی بدهید و اگر
می­خواهید او برای همیشه غذا داشته باشد، بهتر است ماهیگیری را به او آموزش دهید. شما به عنوان والدین کودکان چقدر با این ضرب المثل موافق هستید؟ بهتر است این سوال را از شما بپرسم، آیا آماده آموزش ماهیگیری به فرزندانتان هستید؟ اگر می خواهید کودکانی موفق مخصوصاً در زمینه پولی و مالی تربیت کنید، پنج مهارت، عادت و رفتارمالی هست که باید به آنها آموزش دهید، با من در این مقاله کوتاه همراه شوید تا به صورت خلاصه این پنج عادت مهم را به شما معرفی کنم.

 

  • سر سخت و مقاوم بودن

شاید یکی از مهمترین خدمات والدین به کودکانشان سخت گرفتن به آنها باشد. ایجاد روحیه انجام کار سخت و طاقت­فرسا در بچه­ها، می­تواند در موفقیت آنها در آینده بسیار تأثیرگذار باشد. مطمئن هستم که خیلی از شما والدین عزیز نمی توانید جلوی احساسات خودتان را بگیرید و این نقطه ضعف شما، دلیل اصلی ناتوانی بچه­ها در آینده برای مدیریت بخش­های مختلف زندگی و به خصوص بخش مالی زندگی خودشان هست. اجازه دهید کودکان در معرض بعضی از سختی­ها قرار بگیرند و ظرفیت تحمل شرایط دشوار را در آنها بالا ببرید. یکی از دلایل مهمی که معمولاً بچه­ها از خانواده­های فقیر و متوسط، در بزرگسالی رشد مالی بیشتری دارند، تجربه شرایط سخت مالی و نه شنیدن­های زیاد از والدینشان در دوران کودکی هست، پس کمی به خودتان و فرزندتان حداقل در مباحث مالی سخت بگیرید و تمامی خواسته های بچه­ها را سریع و بدون معطلی و بدون حساب و کتاب برآورده نکنید.

  • درمان بیماری ولخرجی در بچه ها  

جلوگیری از ولخرجی­ها و بدون حساب خرج کردن بچه­ها، یکی دیگر از مهارت های مالی ضروری برای داشتن کودکی موفق است. ایجاد عادت مالی خرج کردن صحیح و عاقلانه یکی از مهمترین مهارت­هایی است که باید به کودکان آموزش دهید. امروزه بچه­ها اغلب متوجه نمی­شوند که پدر و مادرشان برای بدست آوردن پول سختی­های زیادی را تحمل کرده­اند و زمان و انرژی زیادی از آنها گرفته شده است. بچه­های امروزی متأسفانه به بیماری ولخرجی دچار شده­اند و شما به عنوان والدین باید جلوی این رفتار و عادت بد مالی که در بزرگسالی گرفتاری­های زیادی برای آنها ایجاد خواهد کرد را بگیرید. بودجه­بندی و مدیریت صحیح پول همان مهارتی است که جلوی ولخرجی و بی­ارزش بودن پول در ذهن کودکان را می گیرد، پس برای داشتن کودکی با هوش مالی بالا، مخصوصاً در خرید کردن و خرج کردن پول به بودجه بندی توجه بیشتری داشته باشید. بحث مهم تشخیص نیازها و خواسته­ها نیز در همین موضوع بودجه بندی باید به کودکان آموزش داده شود.

  • پس انداز آگاهانه و منظم

یکی از مهارت­های مالی همیشگی و بسیار ارزشمند و تأثیرگذار، پس انداز کردن هست، اما منظور من
پس­انداز ساده و عادت جمع کردن و ذخیره کردن پول بدون برنامه و بدون هدف نیست. متأسفانه خیلی از والدین فقط صرفه­جویی می­کنند و پول را در حساب بانکی یا حتی در منزل انباشت می­کنند که این یکی از بزرگترین اشتباهات افراد در زمینه مسائل پولی و مالی است و نشان از هوش مالی پایین این افراد دارد. امروزه باید خیلی هوشمند عمل کنیم مخصوصاً در زمینه مالی و هم زمان با پس انداز کردن پول باید تورم، ارزش پول ملی، بررسی بازارهای مالی، میزان سود سپرده­های بانک­های مختلف و خیلی موارد دیگر را نیز در نظر بگیریم تا بتوانیم پس اندازی هدفمند و صحیح انجام دهیم، که به کل این فرایند پس انداز عاقلانه و آگاهانه گفته می شود. نکته بسیار مهم دیگر در مورد پس انداز کردن، منظم بودن و پیوسته بودن آن است، کودکان باید بدانند که پس انداز در تمامی طول زندگی آنها وجود دارد و وجود خواهد داشت.

  • پذیرش مسئولیت­های مالی

مسئولیت پذیری آنقدر مهم و تاثیر گذار در زندگی کودکان و آینده آنها است که می­توان ادعا کرد که اگر همین یک مهارت را کودک بیاموزد و اجرا کند، می­توان موفقیت او در زندگی را تضمین کنیم، جوانان زیادی را در خانواده دوستان و آشنایان خود می­توانید مشاهده کنید که حتی پس از ازدواج و بچه­دار شدن هم هنوز به لحاظ مالی به والدین خودشان وابسته هستند و این دقیقاً از تربیت دوران کودکی این بچه­ها نشأت می­گیرد. برای ایجاد عادت مسئولیت­پذیری در کودکان باید برنامه­ریزی دقیقی داشته باشید و بدون اهمال­کاری و سهل انگاری از کودکان بخواهید تا مسئولیت رفتارها، عملکرد و در کل زندگی خودشان را بپذیرند.

  

  • سخاوتمندانه رفتار کردن

یکی از رفتارها و عادت­هایی که میان افراد با هوش مالی بالا و افرادی که در وضعیت بدی به لحاظ اقتصادی قرار دارند تمایز ایجاد می کند، داشتن روحیه سخاوتمندی است. در هر وضعیت اقتصادی که قرار دارید، تمام تلاش خود را انجام دهید تا بچه­ها از یک روحیه بخشندگی و بزرگ منشی برخوردار شوند، مخصوصاً در رفتار های مالی و در برخورد با پول. اگر دقت کنید، تمامی افراد ثروتمند و نه پولدار، افرادی بخشنده و سخاوتمند هستند و همین رفتار در افزایش و رشد ثروت آنها بسیار تأثیر گذار و موثر است.


پس والدین عزیز؛ اگر می خواهید کودکانی موفق و ثروتمند داشته باشید، از همین حالا باید به فکر ایجاد عادت­ها و رفتارهای مناسب و تأثیر گذار در آنها باشید. امیدوارم کودکانی ثروتمند و مستقل تربیت کنید و با آموزش مهارت ماهیگیری به فرزندانتان، زندگی خودتان و آنها را برای همیشه تضمین کنید.      

           

author-avatar

درباره محسن رجبی

من محسن رجبی هستم؛ مدیرسایت آموزش مدیریت پول و هوش مالی کودکان و بخشی از فعالیت‌های من در این زمینه به شرح زیر است: – نگارش بیش از 30 عنوان کتاب برای کودکان در زمینه مهارت ها و سواد اقتصادی – نویسنده کتاب “چگونه هوش مالی کودکان را افزایش دهیم؟ راهنمای والدین” – نویسنده کتاب “کارآفرین ها و میلیونر های جوان” (کتابی انگیزشی مخصوص کودکان و نوجوانان) – نگارش بیش از 50 مقاله آموزشی در حیطه هوش مالی کودکان در مجلات تخصصی – طراحی و تولید ابزارهای آموزشی و بازیهای فکری در زمینه هوش مالی برای کودکان و نوجوانان – اجرای سخنرانی و کارگاههای آموزشی مربوطه – طراحی و ارائه دوره جامع هوش مالی کودکان، مناسب گروه سنی 6 تا 12 سال – تدارک و طراحی دوره های آموزشی غیر حضوری در زمینه سواد مالی و مدیریت پول توسط کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *