هوش مالی کودکان و نوجوانان

پول توجیبی

همه چیز در مورد پول توجیبی  کودکان

همانطور که می دانید، پول توجیبی یکی از مهمترین و با اهمیت ترین ابزارها و روشها برای آموزش مسئولیت های مالی به کودکان می باشد. در تعریف پول توجیبی آمده است؛” یک مبلغ ثابت از پول که کودکان در یک جدول زمانی منظم و مشخص از والدین خود دریافت می کنند، با این توضیح که مبلغ مورد نظر جهت موارد مشخصی همچون بخشی از مخارج و هزینه های روزمره کودکان پرداخت می شود”. در این مقاله نکاتی بسیار مهم در مورد این ابزار آموزش مالی برای کودکان ارائه شده است.

  • یک الگوی ثابت در مورد پول توجیبی را نمی توان برای خانواده های مختلف پیاده نمود و هر خانواده باید سیستم و برنامه پول توجیبی مخصوص به خود را داشته باشد. طراحی و برنامه ریزی در مورد پول توجیبی از یک طرف به شرایط اقتصادی، تحصیلات و نگرش والدین نسبت به مباحث مالی وابسته است و از طرف دیگر روحیات و ویژگی های اخلاقی کودکان نیز تأثیر بسیاری در آن دارد.
  • هر گونه سیستم و برنامه ریزی در مورد پول توجیبی می تواند به خوبی کار کند و جواب دهد، در صورتی که: الف- زمانی به کودکان پول توجیبی را پرداخت کنیم، که به لحاظ سنی، توانایی مدیریت آن را داشته باشند. ب- برنامه ریزی و سیستم طراحی شده، آنقدر ساده باشد که کودکان به راحتی بتوانند آن را اجرا نمایند.
  • مطالعات نشان می دهد، کودکانی که پول توجیبی دریافت نمی کنند، نسبت به کودکانی که به طور منظم و مشخص پول توجیبی دریافت می کنند، به مراتب مخارج بیشتری دارند. پول توجیبی به شما و کودکتان کمک می کند تا بر مسئولیت های مالی خود کنترل و نظارت بیشتری داشته باشید. بخصوص اگر پول توجیبی به صورت مشخص و روشن برای هزینه ها و مخارجی معین در نظر گرفته شده باشد و به عنوان یک پول اضافی به کودک پرداخت نشود.
  • پول توجیبی را از همان زمان خردسالی باید به کودکان پرداخت کرد، کارشناسان سنین مختلفی را برای شروع پرداخت پول توجیبی مطرح می کنند، اما 6 سالگی یکی از مطلوب ترین زمان ها برای شروع این پرداخت مالی می باشد. در واقع کودکان از 6 سالگی شروع به مقایسه بین چیزهای که         می خواهند و ارزشگذاری بین چیزهای مختلف می نمایند، لذا با پرداخت پول توجیبی آنها حق انتخاب بین چیزهای که خودشان دوست دارند را خواهند داشت و مسئولیت این انتخاب را نیز بر عهده می گیرند.
  • باید در مورد موارد و زمینه های استفاده از پول توجیبی توسط کودکان بسیار حساس باشید و به طور مشخص به کودکان بگوییم که این پول به منظور انجام کدام یک از هزینه­های او در نظر گرفته شده است. برای کودکان خردسال پول توجیبی می­تواند برای هزینه­های اضافی و بر طرف نمودن خواسته­های آنها مثل خرید اسباب­بازی، یا چیزهای مشابه پرداخت گردد و برای نوجوانان و جوانان پول توجیبی برای موارد ضروری­تر مثل خرید لباس، هزینه ایاب و ذهاب و سایر موارد مشابه منظور گردد.
  • با سایر والدین صحبت و مشورت کنید که آنها چه مقدار پول توجیبی به کودک خود پرداخت می­نمایند و این مبالغ را برای چه هزینه­ها و مخارجی در نظر گرفته اند. اما همانطور که قبلاً نیز گفته شد، شما باید با توجه به شرایط اقتصادی خانواده خود، گروه سنی فرزندتان و با توجه به روحیات او مبلغ پول توجیبی را تعیین نمائید.
  • در برابر وسوسه­هایی که به سراغ شما می آیند مقاومت کنید، اجازه دهید کودکان احساس تاثیر گذاری و مستقل بودن در خرید­های خود را داشته باشند، خواه این تصمیمات خوب و یا بد باشد. اگر شما به کودکان خود اطمینان کنید و به او اجازه دهید که خود تصمیم های مالی را بگیرد، مطمئن باشید او هم اکنون و در آینده عاقلانه­تر و منطقی­تر تصمیم خواهد گرفت. شما این فضا را برای او ایجاد کنید و البته از دور مراقب و کنترل نامحسوس و ویژه خود را نیز داشته باشید و در صورتی که کودک شما می خواست تصمیم اشتباه و خطرناکی را اخذ کند، سریعاً ممانعت نمائید. ممکن است کودک با تصمیمات خود از اهداف و ارزش­های خانواده عدول نماید، شما باید مراقب باشید و در زمان مناسب از اینگونه اقدامات او جلوگیری کنید. بهتر است یک محدوده و دامنه کلی از چیزهای که می­تواند و یا نباید پول توجیبی خود را برای آن هزینه کند، برای کودک خود تعریف نمائید.
  • اگر شما جزء آن دسته از والدین و خانواده­های هستید که به پس انداز و نیکوکاری و امور خیریه توجه ویژه ای دارید، باید در مبلغ در نظر گرفته شده برای پول توجیبی کودک خود، جهت انجام اینگونه اهداف خاص مبلغ جداگانه و بیشتری را اختصاص دهید. بهتر است کودکان را از همان ابتدا به اهمیت پس انداز کردن پول و خرید هدیه و انجام امور خیریه و نیکوکاری عادت دهید و در مورد جنبه معنوی و ارزشی اینگونه موارد با او مفصل صحبت نمائید. قبل از اینکه در مورد انجام کار های نیکوکاری و خیریه بخواهید با کودک خود صحبت کنید و بخشی از پول توجیبی او را به این کار اختصاص دهید، توجه کنید، این روش و توصیه ممکن است برای همه کودکان مناسب نباشد و جواب ندهد، و شاید بعضی از بچه در برابر آن واکنش خوبی نداشته باشند، از طرف دیگر خود والدین نیز شاید بخواهند که اینگونه فعالیت ها با نظارت خودشان و از محل پولی خارج از پول توجیبی کودکان انجام شود، در هر صورت تصمیم با شماست.
  • کودکان خود را تشویق کنید تا بخشی مشخص از پول توجیبی خود را به صورت منظم جهت رسیدن به اهداف مالی و پولی، پس انداز نمایند. اهدافی مانند خرید دوچرخه، کامپیوتر، گوشی موبایل و سایر چیزهای دیگر. اگر بتوانید بین پول توجیبی و پس انداز کودک خود رابطه ای هر چند ضعیف ایجاد کنید، نقش تاثیر گذاری بر وضعیت مالی او خواهید داشت.
  • پرداخت پول توجیبی را مشروط به انجام کارهای روزمره خانه و یا کارهای شخصی کودکان خود نکنید، این در مورد همه کودکان جواب نخواهد داد. آنها ممکن است توجه ای به پرداخت و یا نپرداختن پول توجیبی از طرف شما نکنند و با لج بازی کارهای مربوط به خودشان را انجام ندهند. البته بعضی از والدین هم هستند که بین انجام کارهای روزمره خانواده و پول توجیبی کودکان هیچگونه ارتباطی قائل نمی­شوند. بهترین پیشنهاد این است که برای انجام بعضی از کارهای روزمره خانه، مثل خرید نان، شستشوی ماشین، تمیز کردن حیاط خانه و سایر موارد مشابه مبلغ معینی را تعیین کنید و جدا از پول توجیبی به کودک پرداخت نمائید. شما نباید پرداخت پول توجیبی را منوط به شرط و محدودیت های خاصی بکنید.
  • اگر کودک شما در مورد چیزهای مختلف بد رفتاری می کند، مثلا وسایل خواهر یا برادر خود را خراب می کند، یا به وسایل خانه صدمه می زند، سعی کنید با ارائه توضیحات منطقی، بخشی از پول توجیبی آنها را جهت ترمیم و درست نمودن آن وسیله کسر کنید. در بیشتر مواقع زمانی که کودکان با کسر و کاهش پول توجیبی خود مواجه می شوند، دست از این کارهای بد بر خواهند داشت، در اینجا نیز تأکید می کنیم که به هیچ عنوان پول توجیبی او را به طور کامل حذف نکنید، زیرا تأثیر و نتیجه بدتری خواهد داشت.
  • اگر می خواهید که کودک شما رفتار های پولی و مالی مناسبی داشته باشد، باید انتظارات و توقعات خود از آنها را به صورت شفاف و واضح بیان کنید، بیشتر کودکان روحیه همکاری و مشارکت را دارند و این وظیفه شماست تا این ویژگی را در آنها پرورش دهید. اگر شما و کودکتان در یک مسیر مشخص و همسو گام بردارید، مشکلات و دردسرها به حداقل خود می رسد، پس باید یک مسیر هدفدار طراحی کنید و آن را در اختیار خانواد خود قرار دهید.
  • همانطور که بیان شد، پول توجیبی باید در یک برنامه زمانی مشخص و به صورت منظم اجرا شود، به هیچ عنوان پرداخت پول توجیبی را به تأخیر نیاندازید و هر طوری که هست به موقع و طبق برنامه از قبل تعیین شده، آن را به کودکان پرداخت نمائید.

نیاز نیست شما برای آموزش مسائل مالی زمان مشخص و از قبل تعیین شده ای را در نظر بگیرید، با گرفتاری هایی که امروزه والدین دارند، بهتر است در کنار کارهای روزمره و اتفاقات معمولی زندگی، این درس­ها و مهارت­ها را به کودکان منتقل کنید.

author-avatar

درباره محسن رجبی

من محسن رجبی هستم؛ مدیرسایت آموزش مدیریت پول و هوش مالی کودکان و بخشی از فعالیت‌های من در این زمینه به شرح زیر است: – نگارش بیش از 30 عنوان کتاب برای کودکان در زمینه مهارت ها و سواد اقتصادی – نویسنده کتاب “چگونه هوش مالی کودکان را افزایش دهیم؟ راهنمای والدین” – نویسنده کتاب “کارآفرین ها و میلیونر های جوان” (کتابی انگیزشی مخصوص کودکان و نوجوانان) – نگارش بیش از 50 مقاله آموزشی در حیطه هوش مالی کودکان در مجلات تخصصی – طراحی و تولید ابزارهای آموزشی و بازیهای فکری در زمینه هوش مالی برای کودکان و نوجوانان – اجرای سخنرانی و کارگاههای آموزشی مربوطه – طراحی و ارائه دوره جامع هوش مالی کودکان، مناسب گروه سنی 6 تا 12 سال – تدارک و طراحی دوره های آموزشی غیر حضوری در زمینه سواد مالی و مدیریت پول توسط کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *